In aceeasi categorie in care se afla autismul ca tulburare pervaziva de dezvoltare a copilului le regasim si pe urmatoarele:
- Tulburarea Asperger;
- Tulburarea Rett;
- Tulburarea dezintegrativa a copilului;
- Autism tipic.
Toate aceste tulburari enumerate anterior sunt caracterizate printr-o deteriorare cantitativa severa, prezenta in diverse arii de dezvoltare, precum: aptitudini de interactiune sociala reciproca, aptitudini de comunicare, deficitul imaginativ, dar si prezenta unor activitati si interese stereotipe. Simptomele acestei boli debuteaza de obicei inaintea varstei de 3 ani, iar in aproximativ 75% cazuri, pacientii afectati pot manifesta si retard mintal.
Manualul statistic si de diagnostic al tulburarilor mintale (DSM) ofera cateva criterii ce conduc la un diagnostic pozitiv pentru tulburarea de spectru autist:
- Impedimente in interactiunea sociala:
- Utilizarea comportamentelor nonverbale (privitul “ochi in ochi”);
- Expresii faciale;
- Pozitii corporale (falfairea sau rasucirea mainilor sau a degetelor, ori miscari complexe ale intregului corp);
- Lipsa dorintei de a impartasi interese;
- Lipsa reciprocitatii emotionale.
- Impedimente in comunicare:
- Intarzierea sau lipsa totala a limbajului (compensata prin mimica);
- Dificultatea de a initia si sustine o conversatie;
- Limbaj stereotip si repetitiv;
- Lipsa jocului variat si spontan sau a jocului social imitativ, care este specific varstei.
In ceea ce priveste tabloul clinic al copiilor cu autism, putem spune despre acestia ca sunt solitari, se izoleaza, sunt incapabili sa lege relatii emotionale cu ceilalti; ei nu raspund comportamentului afectuos al parintilor, ci mai degraba pare sa nu le faca placere sa fie luati in brate sau sarutati. Un semn foarte important il reprezinta tulburarea de vorbire si limbaj, ele putandu-se dezvolta mai tarziu (cu ajutor specializat) sau niciodata. Lipsa limbajului este manifestarea deficitului cognitiv care afecteaza in egala masura si comunicarea nonverbala a copilului. De asemenea, pot avea o imaginatie si creativitate redusa.
Copiii autisti prezinta o dorinta mare de uniformitate, au aeleasi comportamente, insista sa manance acelasi tip de mancare, sa poarte aceleasi haine, sa se joace cu aceleasi jocuri. Acestia prezinta suferinta manifestata prin anxietate, agitatie la situatii schimbatoare, uneori pot arata brusc semne de spaima sau furie in lipsa unui motiv aparent.
Din metodele terapeutice folosite in intreaga lume le putem enumera pe urmatoarele:
- ABA – Applied Behavioral Analhysis;
- PECS – Picture Exchange Communication System;
- TEACCH – Treatment and Education of Autistic and related Communication Handicapped Children;
- RDI – Relationship Development Intervention;
- Floortime – Developmental Individual-Difference, Relationship Based-Model;
- Progamul Son-Rise;
- Programul “More than Words”;
- Metoda Mifne.
Bibliografie:
“Tratat de psihopatologie si psihiatrie pentru psihologi” Florin Tudose, Catalina Tudose, Letitia Dobranici Editura Trei, 2011, pagina 128-135